onsdag den 16. maj 2018

Kosmetisk tandbehandling?

Kosmetik er, for mig, noget der bliver bugt af mennesker der ikke har den fjerneste anelse om hvad skønhed er. Man kender gerne typen i form af en godt udseende kvinde der i stedet for at holde pause på arbejdet, bruger tiden til at pudre næsen, vel om mærket rent bogstaveligt. Så da jeg først hørte udtrykket kosmetisk tandbehandling, var jeg ikke imponeret.
Jeg arbejder til dagligt som journalist og da jeg en dag blev spurgt om at medforfatte en større artikelserie om definitionen af skønhed og hvad man kan, skal og bør gøre for at forbedre sit udseende, sprang jeg straks til, om ikke andet for at slå et par af mine pointer fast. Jeg skal sent glemme mine oplevelser da det tilfald mig at undersøge omkring netop kosmetisk tandbehandling.
Jeg startede med at sætte en telefon undersøgelse i gang, hvor folk blev spurgt om hvad de deres forhold var til kosmetisk tandbehandling, om de selv havde benyttet sig af det og hvilken forskel de i givet fald havde gjort i deres liv. Fra starten af var det tydeligt at der var to lejre. Det der som jeg var ganske meget dette konstante fokus på folks udseende og dem der fandt det utrolig vigtigt at fokusere meget på deres udseende. Det er jo så hvad det er, men hvad jeg ikke havde regnet med var de positive konsekvenser folk tilsyneladende havde oplevet.
Dette måtte jo undersøges nærmere, så jeg opsøgte en gruppe mennesker jeg havde haft kontakt med, kiggede på før og efter billeder og den slags, men jeg var stadig ikke overbevist om vigtigheden af kosmetisk tandbehandling.
Sidst men ikke mindst prøvede jeg at sætte mig selv i nogle situation for jeg, enten bevidst eller ubevidst, ville dømme folk på deres udseende. Jeg optrådte for eksempel som arbejdsgiver i en ansættelses situation. I situation synes jeg ikke at jeg gjorde nogen forskel på folk, men da jeg efter følgende kiggede på tallene for hvem der havde fået foretaget kosmetisk tandbehandling og hvem der ikke havde, var det ganske tydeligt at selv jeg gjorde forskel på folk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar